99,4% kupujących poleca tego sprzedawcę

Polecam2947Nie polecam19

Zgodność z opisem
5
Koszt wysyłki
5
Obsługa kupującego
5

Sklep internetowy z zabawkami i artykułami dla dzieci Paika.pl Child's smile
Producenci
Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Sonda
Skąd dowiedziałeś się o naszym sklepie?

ZBYT WYSOKI CHOLESTEROL: CO JEŚĆ, CZEGO NIE JEŚĆ

0

ZBYT WYSOKI CHOLESTEROL: CO JEŚĆ, CZEGO NIE JEŚĆ

Tradycyjna dieta polska, smaczna i zapewniająca energię w chłodne dni, nie jest niestety dobrą opcją dla osób ze zbyt dużym cholesterolem, nadciśnieniem czy cukrzycą. Pod względem ochrony układu krążenia przed miażdżycą jedną z najlepszych opcji jest dieta śródziemnomorska, przebogata w warzywa i ryby morskie. O diecie śródziemnomorskiej napisano mnóstwo i zachęcamy do czytania o niej i jak najczęstszego stosowania przepisów kuchni włoskiej, greckiej i hiszpańskiej. My skupimy się na szczegółowych składnikach posiłku, by łatwiej było dobierać te korzystne i unikać tych szkodliwych. 


Pierwszy krok do dobrego żywienia pod względem cholesterolu to upewnienie się, że połowę posiłku stanowią warzywa (z wyłączeniem ziemniaków i ryżu!). W praktyce dotyczy to każdego posiłku. 


Niezależnie od cholesterolu zadbaj o to, by nie palić tytoniu! Palenie papierosów znacznie zwiększa ryzyko śmierci z powodu miażdżycy
.

Kwasy tłuszczowe nasycone znacznie zwiększają poziom cholesterolu LDL1. Kwasy tłuszczowe nienasycone z rodziny omega-3 silnie zmniejszają stężenie triglicerydów. Osobom z podwyższonym LDL zaleca się unikać produktów bogatych w te substancje, a więc:

– twardych margaryn i zawierających je ciast, ciastek

– oleju palmowego, kokosowego

– tłuszczów zwierzęcych

– przekąsek typu chipsy, krakersy, paluszki, popcorn (często zawierają olej palmowy)

– przygotowywanych przemysłowo spodów ciast, pizzy itp. do głębokiego mrożenia

– czerwonego mięsa, zwłaszcza tłustego (lepiej zamień na ryby i drób, albo wręcz przejść na dietę wegetariańską)

– produktów smażonych w głębokim tłuszczu.

Nie ma sensu eliminować z diety tłuszczów w całości – tłuszcz jest potrzebny choćby do wchłaniania witamin A, D E i K. Zamiast tego lepiej pamiętać, żeby go używać jak najmniej.

Garść porad dla osób z podwyższonym cholesterolem całkowitym (TC) lub LDL (”złym cholesterolem”):

  • sprawdź, czy połowę tego co będziesz jeść, stanowią warzywa – jeśli nie, podziel porcję na dwie części,
      do jednej z nich dołóż warzyw, a drugą zachowaj na kolejny dzień (i też zjedz z warzywami)
  • przekonaj się do białego twarogu zamiast żółtego sera lub serka topionego
  • jedz jak najczęściej ryby i drób (bez skóry) zamiast wieprzowiny, wołowiny czy baraniny; warto pamiętać, że boczek, słonina i smalec to też wieprzowina!
  • zamiast przekąsek wybieraj ulubione owoce oraz zadbaj, by mieć pod ręką orzechy
  • zamiast smażenia na patelni wybierz pieczenie, gotowanie, grillowanie, duszenie
  • jeśli już smażysz, zamiast smalcu, masła, oleju kokosowego i palmowego używaj oliwy (tylko zadbaj, by jej nie dymić!)
  • do sałatek używaj oleju lnianego lub oliwy
  • zamiast ciasta lub ciastka zjedz owoce, galaretkę z owocami lub kisiel
  • jeśli ważysz za dużo – schudnięcie pomoże obniżyć cholesterol

Co robić, aby mieć wyższy HDL3 (”dobry cholesterol”)?
HDL pełni rolę ochronną przed miażdżycą i jej skutkami.

Najbardziej sobie pomożesz, by je podnieść, w następujący sposób:

  • zamieniając kwasy tłuszczowe trans na kwasy wielonienasycone, zwłaszcza omega-3
  • chudnąc;
  • dbając o regularną, codzienną aktywność fizyczną (na początek wystarczą 30-min spacery);
  • ograniczając węglowodany (słodycze i słodkie napoje, w dalszej kolejności także pieczywo, makarony, ziemniaki).

 

Trwała zmiana diety i stylu życia pomaga uniknąć przyjmowania leków przeciwcholesterolowych, a jeśli są one konieczne, pomoże w ich działaniu i docelowo – w zmniejszeniu ich dawki.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl